Ska fånga dagen!

Alla inlägg den 13 november 2016

Av lavendelblomma - 13 november 2016 20:18

Detta receptet testade jag i lördags i en rundform.

125 g smör
2 ½ dl strösocker
1 dl kakao
1 nypa salt
½ tsk kanel (kan uteslutas)
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
1 ½ dl vetemjöl

Garnering
12 pepparkakor

GÖR SÅ HÄR

1. Sätt ugnen på 175 grader. Lägg ut pepparkakorna i botten på en form, ca 18 x 25 cm för att kolla att de får plats.

2. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt strösocker, kakao, salt, kanel, vaniljsocker och ägg i kastrullen och rör om. Blanda sist i mjölet och rör ihop allt till en slät smet.

3. Lägg i ett bakplåtspapper i formen eller smörj och bröa. Häll smeten i formen och bred ut den med en slickepott. (Det går också att göra kakan i en rund form, 23?24 cm i diameter).

4. Lägg ut pepparkakorna jämnt på smeten.

5. Grädda kakan mitt i ugnen i 22?24 min beroende på hur kladdiga du vill ha rutorna. Låt kakan svalna i formen innan du skär den i rutor.

När den var klar för ugnen.
Jag hade min inne i 24 min.

Efter 24 min i ugnen.

Klar för att äta.
Jag hade lite lätt vispad grädde till.
Nästa gång ska jag bara he den inne i cirka 20 min.
Tyckte den blev lite för torr, vill gärna ha den lite kladdig i mitten.

Lycka till!!

Av lavendelblomma - 13 november 2016 20:05

Idag är det fars dag så jag var hemma hos min pappa och firade honom lite.
Han fick en jätte stor choklad ask av mig och barnen.
Visste inte riktigt vad jag skulle ge så det fick bli det. Av mina andra syskon fick han tulpaner och orkidéer. Nu har han i alla fall något gott till kaffet.

Ovido - Quiz & Flashcards