Ska fånga dagen!

Alla inlägg under oktober 2016

Av lavendelblomma - 30 oktober 2016 07:49

Från gårdagens morron promenad med hundarna runt Gyllebo sjön.
Vilka härliga färger det är ute nu, nästan lite magiskt.

Av lavendelblomma - 28 oktober 2016 16:10

Nyklippt och nya glasögon, skönt att få en nystart efter en viktminskningen.
Nu ska jag bara känna mig bekvän med min nya frisyr och nya glasögon.

Av lavendelblomma - 27 oktober 2016 23:13

Har köpt en ny bok som jag tänker läsa på mini semester.
Ska bli så skönt med lite ledigt och bara vara lite.
Har hört att denna boken ska vara jätte bra!

Av lavendelblomma - 25 oktober 2016 21:59

Idag fick min dotter för sig att hon skulle göra honungsrostade nötter. Hittade inga naturella jordnötter så det fick bli cashewnötter istället.
Köpte fairtrade märkt flytande honung och flingsalt.
Vi hade inte i kummin eller koriander.
Men vi hade lite chili mix i.
Det var gott men det kunde vara mer salt i receptett men det är säkert en smaksak.
Lycka till!


Portioner: 12
handla
480 g blandade naturella nötter och mandlar
3 3/5 msk flytande honung
1 1/5 tsk malen koriander
3/5 tsk malen spiskummin
1 1/5 tsk ancho style chilipeppar
1 1/5 tsk flingsalt
Så här gör du

Bra att veta när du ändrar antalet portioner
Detta recept är gjort för 10 portioner. När du ändrar antalet portioner så ändras också mängden i ingredienserna. I vissa fall kan detta resultera i att tillagningstiden behöver justeras.
Sätt ugnen på 175°C.
Blanda nötter?och mandlar med honung, koriander, spiskummin, chilipeppar och flingsalt på en bakpappersklädd plåt.
Rosta i mitten av ugnen 8?10 minuter, tills det börjar dofta rostade nötter och honungen har karamelliserats. Låt svalna.
Förvara övertäckt i torrt utrymme.

Av lavendelblomma - 25 oktober 2016 21:08

Idag har jag fått köpa magnesium igen. Det går åt en hel del när man tränar varje dag.
Denna gången köpte jag två olika burkar för att testa en ny sort.
Jag har en väldigt känslig mage så jag har använt den grå burken innan just för att den är skonsam för magen. Den har funkat väldigt bra men jag känner att jag behöver något som är snäppet högre.
Ska därför testa den andra sorten och se hur den är.
Jag hade jätte mycket problem med att det drog i benen när jag skulle sova.
Ofta en krypande känsla i benen.
När jag tränar så blir jag varm men inte svettig längre.
Innan kunde jag vara helt sjöblöt av svett.
Sover bättre på nätterna och jag har inte så mycket tränings värk nu längre.

Av lavendelblomma - 23 oktober 2016 19:56

Idag har jag dansat zumba i 3 timmar. Nu är jag både trött och sliten. Trött i armarna och kroppen men det var roligt.

Av lavendelblomma - 23 oktober 2016 00:00

I förmiddags så åkte jag till kolonien och började höststäda. Det kändes skönt att hundarna var med, det var helt öde på området. Efter 30 min så kom min pappa och hjälpte mig att ta in lite saker i stugan för vinter förvaring.
Plockade ihop en massa skräp och annat oxå.
Kände mig rätt nöjd när jag lämnade stugan.
Det mesta är klart inför vintern och det känns bra!

Denna blomman fick jag av pappa i somras och den blommar fortfarande.
Fina färger måste jag säga!

I Augusti så köpte jag en fjärilsbuske som jag har planterat på kolonien sen innan.
Den verkar oxå ha tagit sig bra.
Nu hoppas jag bara att den överlever vintern.
När den blommar så ska den gå i svagt rosalila.
Det kommer att bli fint i den rabatten med allt annat som är rosa och lila.

När jag var klar på kolonien så körde jag upp till Höör och gick ett varv runt vax sjön tillsammans med hundarna. Det var lite dugg regn och inte en människa syntes till.
Men trots det så var det ganska så mysigt att gå där.
Vi blev lite fuktiga men inte så mycket.

Efter promenaden så var jag vrål hungrig så det blev en korv med mos på Harrys i Höör.
Det var riktigt gott faktiskt!

Jag var på navet och köpte lite presenter och lite annat krimskrams.
Ljuslyktsättet ska min syster få i present i morron.

Av lavendelblomma - 22 oktober 2016 16:53

Imorse visste jag inte vad jag ville äta till frukost. Var sugen på något men kom inte på vad det var.
Till Slut gjorde jag en sats med protein pannkakor och la smeten i ett våffel järn.
Vips så hade jag protein våfflor till frukost.
Till det hade jag vanilj kvarg och lite hasselnötscreme.
Efter 11/2 våffla var jag helt proppmätt.

Skapa flashcards